maandag 1 april 2013

MAANDAG, 1  APRIL 2013.         GEEN 1 APRIL GRAP.
Wij zaten zaterdag in de auto met de radio aan.
Iets heel gewoons natuurlijk, maar het bepaalde wel ons FEESTMAAL van asperges.
Het programma ging over het eten met pannetjes, dat hij haatte.
En zijn vrienden eigenlijk ook. Het was een groepje koks en zij hebben het gourmetten met elkaar een nieuwe draai gegeven. Geen hamburgers, biefstukjes e.d. maar groente op een andere manier, maar dan lekker.
Ik heb het heerlijk uit geluisterd en in mijn oren geknoopt.
Gelukkig waren er witte asperges.
Na het schillen heb ik ze in stukjes van "eetlengte" gesneden en er wat zout over gestrooid..
Heb een flinke klont roomboter gesmolten in de koekenpan en de stukjes er in gedaan onder voortdurend roeren. Een beetje laten kleuren, maar niet bruin laten worden. Na ongeveer 12 minuten een sausje gemaakt van 2 eetlepels groentensaus. Dat erdoor geroerd en mee laten pruttelen. Net niet helemaal laag de plaat.
Een paar maal - tot ik erin prikte en ze gaar vond - een beetje water er extra doorgeroerd.
Anders eet ik de asperges met stukjes ham en een paar hardgekookte eieren en saus uit een pakje aspergesaus. Ook lekker.
MAAR    bij dit recept waren ze puur en dit was goddelijk. Wie die koks waren weet ik niet, maar ik ben ze eeuwig dankbaar.Toevallig waren we tweede paasdag s middags op visite bij mijn nichtje en kwam het gesprek op de eigenlijke smakeloosheid van b.v. witlof en asperges, dat je dat moet "aankleden" met kaas, ham, ei e.d. om het te laten smaken.
Nu dit is totaal niet smakeloos.
Wel een colorienbom natuurlijk.
We hadden er gamba's bij gebakken in olijfolie, met knoflook, hete pepers, sjalotjes, gember en afgeblust met glaasje rode port.
Toen ik dat klaar maakte dacht ik nog: Ja eigenlijk moet je alles op smaak brengen.
Maar deze asperges. Zo lust ik ze puur en wel een pond.
Die koks hadden het o.a. ook over, jonge bloemkoolstukjes, verse rode bietjes, jonge uien, sugar snaps, e.d. maar zij vonden zelf de asperges het beste geslaagd.
Wie waren die koks ???????

VRIJDAG, 5 APRIL 2013.
Het blijft maar koud. Gisteren sneeuwde het weer en was het uitgesproken guur buiten.
De caravan hebben we nog niet gehaald. Het vriest s nachts nog steeds.
Carla gaat morgen de caravan halen. Hun auto ligt vol. Van de stalling rijden ze naar Van Kleef voor nieuwe banden en dan hopen ze rond 12 uur richting Rotterdam te rijden voor de eerste rit naar een camping in Noord Frankrijk.
Ze vertrekken voorlopig voor 3 maanden. Wanneer hun huis wordt gerenoveerd weten ze nog niet.
We hebben de camping maar weer laten weten, dat we morgen in ieder geval nog niet arriveren.
Maar het is heel stil op de camping. Er is geen hond.
Zelfs de bungalows zijn nog leeg. Net als wij denken die, thuis is het warmer en met die kou toch comfortabeler.
Vee nieuiws heb ik niet, alleen dat de weersvoorspellingen voor donderdag 12o geven.
W'll see.



1 opmerking:

  1. Dus toch iets van een sausje erdoorheen? In Spanje gaan we het een keertje proberen.

    BeantwoordenVerwijderen